Menü Bezárás

Szent Korona

Hol és mikor készült el az abroncs és a végleges korona?

Az abroncs zománcképei és díszítése merőben különbözik a keresztpánt zománcképeitől és díszítésétől. A zománcképek tipikus nagyon magas művészeti szinten készített bizánci művek. Az abroncs hat zománcképe melyek, Mihály és Gábriel arkangyalok, György és Demeter katonaszentek és Kozma és Dámján orvosszentek a pártán lévő Krisztus képpel egy családba tartoznak. Ez a különleges domború forma és befoglalás miatt állítható. Ezek a zománcképek az abroncsra készültek és biztosan eredetiek. Maga az abroncs biztosan a keresztpánthoz készült már eredetileg is, ezt az osztásból lehet levezetni.

 

A két császárkép alakja és méretük miatt biztosan állítható, hogy nem a koronára készült zománcképek. Ezeket utólag vágták méretre. A jelenlegi foglalatjukból megállapítható, hogy eredetileg más képeket helyettesítettek velük. Hogy mikor és milyen célból, arra egyelőre nem ismerjük a választ. A legkülönlegesebb zománckép a Geobitzász kép, amely betalál a foglalatban, de biztosan nem a Krisztushoz tartozó csoporttal készült. A kép azért nagyon különleges mert valószínű, hogy egy magyar uralkodót ábrázol. A görög zománcképek között párját ritkítja az a mellkép amelyiknek nincs glóriája.

A fentiekből következtetve valószínűnek tartom, hogy a korona legkorábbi alakjában az abroncs csak a nyolc zománcképet, és a Krisztus és a vele átellenben lévő zománcképet foglalta magában. Itt felvetődik a kérdés, hogy ha Geobitzász eredeti a koronán akkor a Gizella keresztre hivatkozva Kon helyett lehetett akár István is, aki Máriának adja át az országot. A Krisztussal átellenben lévő Mária kép létezésére két szemtanú is hivatkozik: Révai Péter és Berger Illés.

Elképzelhető, hogy a nagy köveket és az oromzatot a 7. és 8. zománcképpel már a 11-ik században Magyarországon szerelték fel az abroncsra. A helyzet tisztázása érdekében szükség lenne megismerni, hogy milyen sérülés és mikor történt a korona hátoldalán, aminek következtében a hátsó követ ki kellett cserélni.